Fiskeregler

Lille-Porsangerelva:

Spesielt for Rivdni-vannet:

• I Rievdni-vannet er det tillatt med sluk inntil 10 gram

Kun håv er tillatt ved landing av fisk

Kvoter Veidneselva og Lille-Porsangerelva 2024:

Kvoter for Bosatte strekning Veidnes – Brenna samt innbyggere i Lebesby komune:

• Sesongkvote: 10 laks, 10 sjørøyer

Kvoter for Bosatte i Finnmark:

• Sesongkvote: 8 laks, 8 sjørøyer

Kvoter for Ikke bosatte i Finnmark:

• Sesongkvote: 6 laks, 6 sjørøyer

Ingen kvote på sjøørret.

Holaks over 70 cm settes ut fra 1. august.

Fiskeregler fastsatt av årsmøtet 2024

1. Kortsalget finner sted på Veidnes Bygdehus på hverdager kl. 17.00. Kort for søndag trekkes/selges lørdag.

2. Kortselger utsteder ikke medlemskap i Veidnes fiskeforening – dette ansvar er tillagt styret.
      Den som krever medlemskap, må selv dokumentere sin rett i samsvar med § 2 i vedtekten.

3. I tråd med vedtak fra Miljødirektoratet fastsetter styret fiskeregimet.

4. Årsmøtet gir styret fullmakt til å foreta nødvendige beslutninger på forhold som innbefatte fredningssoner, fredning, uttak av fisk med mer.

5. Rettighetshavere leverer fangstrapport – 20. juli, 10. august og 02. september – siste gang 2 dager etter sesongslutt. Rapportskjema utstedes.

6.

• Du er Barn fram til det året du fyller 13 år og fisker gratis.
      • Du er Ungdom fram til det året du fyller 18 år og betaler 1/2 pris.
      • Du er Voksen fra og med det året du fyller 18 år.

7. Antall stenger/kort:

Fiske­plass Antall kort Fiske­tider
      Sone 1A 4 kort 19t fra 1900 – 1400
      Sone 1B + 1A 3 kort 19t fra 1900 – 1400
      Sone 2 6 kort 19t fra 1900 – 1400
      Sone 3 6 kort 48t fra 1900
      Lille-Pors­anger 9 kort 24t fra 1800 – 1800
      Kjæs­vannet ingen begrens­ing Kort starter kl. 1800

8. For ungdom kan det selges ytterligere to kort med unntak av sone 1B. De må først delta i den vanlige trekningen.
      Dersom det er flere enn to i som vil ha kort, blir det loddtrekning. Det samme gjelder fiskere fra Finnmark hvor det forbeholdes 2 kort i sonene 1A, 2 og 3 samt 1 kort i sone 1B og 3 kort i Lille-Porsangerelva til fiskere som kan dokumenterer bostedsadresse og er folkeregistrert i Finnmark.

9. Salg av turistkort videreføres – gjelder 2 kort i sone 2 samt to kort i Lille Porsanger. Pris pr. kort er som for utlendinger pluss 20 %. Turistkorta kjøpes på navn innen 20. juni. Turistkorta kan bare kjøpes på fiskerens navn av lokale reiselivsbedrifter.

10. Fisketider bestemmes av Miljødirektoratet. Siste år:

Veidnes­elva:
      laks 1. juni – 31. august
      sjørøye 1. juli – 31. juli
      Lille-Porsanger­elva m/Kjæs­vannet:
      laks 1. juni – 31. august
      sjørøye 1. juli – 31. august
      sjøørret 1. juni – 16. september

11. Det er forbudt å hogge friske/døde trær nærmere enn 50 m fra vassdragene/Kjæsvannet.

12. Det er ikke tillatt med sluk i Veidneselva eller Lille-Porsangerelva. (Bare spinner inntil 4 gram.) I Rievdni-vannet er det tillatt med sluk inntil 10 g.

13. Kun håv er tillatt ved landing av fisk – bruk av krok/klepp er forbudt.

14. Desinfisering av fiskeutstyret kreves. Dette utføres mot en avgift i tilknytning til fiskekortsalget.